Powered By Blogger

Thursday, May 19, 2011

Lukisan Jiwa Anak Kecil

Aku mahu hidup...
Tapi...hati aku kecil,
Aku cintakan kehidupan..
Buanglah tali yang membelenggu,
Siapa lagi yang bisa membantu?
Kalau bukan diri sendiri.

Laut dihadapan kamu tidak lagi berapi,
Jambatan runtuh sudah pun dibaiki,
Wahai anak kecil...
Janganlah ranap lagi di tangan sendiri,
Sayang saja...

Orang cuma tahu ketawa,
Mendabik dada tak kira masa,
Hakikat sebenar...mereka tidak tahu.

Ke mana neraca jiwa manusia...
Masih menuduh lagi,
Masih mencari-cari...
Kesalahan siapa?

Amat mudah menuduh orang,
Susah menunjuk telunjuk ke diri sendiri,
Mudah lagi melihat kesalahan orang lain,
Padahal kesalahan diri sendiri,
Pura-pura tak nampak.
Mengeluh si anak kecil ini....

Ini hari,hari kita...
Janganlah dimandikan dengan tangisan lagi,
Kerna..jika kamu menangis seorang diri..
Selebihnya memerhati dengan riang,
Apa nak dikata?

Ada yang tahu bercakap,
Kadang-kadang cakap kosong,
Tapi...bunyinya berderet-deret..
Mereka hanya tahu menyambung percakapan orang lain..
Jadi...Aku tak mahu hidup begini..
Anak kecil bersuara lagi...

Di sudut hati...
Yang sudah...sudahlah..
Kecintaan aku..
Bukan tiru-meniru..
Ia sedikit lahir..
Tapi masih kembara di tengah hari...
Tak apa....tak apa...tak apa..
Pasti ada penghujungnya...
Anak kecil senyum gembira...

No comments:

Post a Comment