Powered By Blogger

Tuesday, July 12, 2011

Hijrah Hidup

“ Aku bersaksi tiada Tuhan melainkan Allah,
Dan Nabi Muhamad itu pesuruh Allah “
Alhamdullillah...


Ketika mengucapkan dua kalimah syahadah,
Bergetar-getar jantungku,
Terasa begitu indah dan damai,
Kesedaran meresap di lubuk hati,
Terasa begitu kuat...
Tersenyum gembira...
Ya Allah...Kau kurniakan aku nikmat yang tidak terhingga.


Terpesona akan keindahan Islam,
Walaupun jatuh beribu-ribu kali,
Namun, aku tetap gagah bangun,
Kerna aku sedar itu adalah dugaan dan ujian...
Alhamdulillah Ya Allah...Kau mendekatkan diri aku kepadaMu,
Apakah lagi yang paling indah?
Kerna aku tahu, Kau senantiasa berada bersama aku.


Ya Allah...Ya Tuhanku,
Jika aku jauh daripadaMu....
Segerakanlah Kau menyedarkan aku supaya aku tidak lagi jauh.
Jika aku bongkak dan sombong...
Segerakanlah Kau mengembalikan aku ke landasanMu.
Jika aku tersesat...
Berikanlah aku cahaya yang dapat menerangi jalan hidupku.
Jika aku menghampiri maksiat...
Segerakanlah Kau memberikan hidayah kepadaku agar aku tidak terjerumus.
Jika aku lalai dan alpa...
Bangunkanlah aku dengan segera agar aku ingat asal usulku...
Jika aku ingin berteman...
Kau kurniakanlah seseorang yang mencintai agamaMu,
Agar aku semakin mencintai agamaku...
Bantulah aku dalam hijrah hidupku ini...Ya Allah,
Sesungguhnya aku hanya berlindung kepada Allah dari semua kejahatan dan keburukan.









No comments:

Post a Comment